W ostatnim czasie Rzecznik Praw Pacjenta poinformował, że prowadzi postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów przez jeden z podmiotów leczniczych udzielających świadczeń stomatologicznych, który bezprawnie używał określenia „klinika”. Należy pamiętać, że skargę do Rzecznika w takiej sprawie może złożyć zarówno pacjent, jak i inne konkurencyjne podmioty wykonujące działalność leczniczą.
Zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej, określeń „klinika” i „kliniczny” mogą używać jedynie podmioty lecznicze utworzone lub prowadzone przez uczelnię medyczną, a także podmioty lecznicze i praktyki zawodowe udostępniające – na podstawie stosownej umowy z uczelnią medyczną – swoje zasoby do realizacji zadań polegających na kształceniu przed- i podyplomowym w zawodach medycznych.
Użycie słowa „klinika” lub „kliniczny” może polegać zarówno na oficjalnym zawarciu takich określeń w nazwie działalności gospodarczej, jak również w mniej oficjalnej formie poprzez marketingowe używanie tych określeń w internecie, na szyldach itp.
Rzecznik w komunikacie przypomina, że działalność lecznicza jest działalnością regulowaną, wymagającą odpowiednio wysokiego standardu i zgodności z przepisami prawa. Wszelkie nazewnictwo dotyczące podmiotów leczniczych i praktyk zawodowych, choć na pozór nieszkodliwe, może rodzić poważne konsekwencje i w sposób nierzetelny wpływać na percepcję pacjentów i ich wybory dotyczące leczenia i zdrowia.
W wypadku stwierdzenia przez Rzecznika naruszenia zbiorowych praw pacjentów, wydaje on decyzję w której zobowiązuje przedsiębiorcę do zaniechania używania takich określeń. Jeżeli przedsiębiorca nie podejmie stosownych działań, Rzecznik może wymierzyć przedsiębiorcy karę pieniężną do wysokości 500.000 złotych.
Należy również pamiętać, że lekarze i lekarze dentyści bezprawnie używający w swoich działalnościach określeń „klinika” lub „kliniczny” mogą ponosić odpowiedzialność za przewinienie zawodowe przed właściwymi organami izb lekarskich.
adw. Damian Konieczny
biuro@kkkancelaria.pl
509591111
NASI KLIENCI